Τολμάς να αφήσεις το νησί σου;
Τολμάς να αφήσεις το νησί σου; Θεολογία του Σινά vs Θεολογία των Κυμάτων — και γιατί μας καίει σήμερα
Γιατί να διαβάσεις αυτό το άρθρο;
Επειδή ζούμε σε εποχή καταιγίδων: κλιματικές, κοινωνικές, εκπαιδευτικές,
προσωπικές. Η πίστη, αν πρόκειται να είναι ζωντανή, χρειάζεται μια «θεολογία
που ταξιδεύει». Η αντιπαράθεση ανάμεσα στη θεολογία του Σινά (ο Θεός που
αποκαλύπτεται «από-πάνω», θεσμίζει, συγκροτεί) και στη θεολογία των κυμάτων
(ο Χριστός που καλεί «στην απέναντι όχθη», στη μαθητεία της εμπιστοσύνης) δεν
είναι ακαδημαϊκή άσκηση. Είναι εργαλείο προσανατολισμού για εκπαιδευτικούς,
γονείς, στελέχη σχολείων και κάθε άνθρωπο που ψάχνει πώς να σταθεί με ευθύνη
και ελπίδα μέσα στο ρευστό του σήμερα. Στις παρακάτω σελίδες θα βρεις μια
πρόταση: να κρατήσουμε το Σινά ως καρίνα και ιστό, και να μάθουμε να πλέουμε
στα κύματα με θάρρος. Με πρακτικούς τρόπους, όχι θεωρίες.
Δύο εικόνες,
δύο ρυθμοί θεολογίας
Η θεολογία του Σινά ξεκινά με πρωτοβουλία
του Θεού: νέφος, φωτιά, βροντές, όρια στο όρος, μεσίτης. Δεν πρόκειται για
«εντυπωσιασμό», αλλά για γλώσσα που δηλώνει το άγιο και ασύλληπτο. Στο
Σινά ο λαός δεν μόνο «μαθαίνει» τον Θεό — συγκροτείται ως λαός διαθήκης.
Η φανέρωση γίνεται νόμος, ένας κοινός κώδικας ζωής που προστατεύει την
ανθρώπινη αξιοπρέπεια, θέτει όρια, ορίζει ευθύνες. Υπάρχει φόβος και δέος,
γιατί ο άνθρωπος αγγίζει κάτι που τον ξεπερνά.
Η θεολογία των κυμάτων δεν αρνείται τίποτα
από αυτά· στέκεται όμως σε άλλο σημείο: στο ενδιάμεσο. Οι μαθητές στο
πέλαγος, η βάρκα κλυδωνίζεται, ο άνεμος αντίθετος, κι ο Χριστός δεν δίνει
μάθημα στην ασφάλεια της ακτής αλλά λέει: «ἐλθέ». Ο Πέτρος βγαίνει απ’ το
καράβι, βαδίζει πάνω στα νερά, βυθίζεται όταν κυριαρχεί ο φόβος, και σώζεται
πιασμένος από το χέρι Του. Εδώ η θεολογία γίνεται μαθητεία εν κινήσει:
το νησί δεν είναι καταφύγιο εσαεί — μπορεί να γίνει και φυλακή. Η πίστη καλεί
σε έξοδο, σε συνάντηση, σε ρίσκο.
Ουσιαστικά μιλάμε για δύο ρυθμούς:
- Σινά: αποκαλύπτεται–θεσμίζει–σταθεροποιεί.
- Κύματα: καλεί–κινεί–ωριμάζει.
Το ζητούμενο δεν είναι να επιλέξουμε «ή το ένα ή
το άλλο», αλλά να συνθέσουμε: αποκαλυπτική ρίζα και μαθητική πορεία.
Τι
χρειαζόμαστε από το Σινά σήμερα
- Αίσθηση του ιερού. Χωρίς
δέος, όλα ισοπεδώνονται. Η εμπειρία του ιερού δεν είναι ψυχολογική έξαρση,
είναι η συνείδηση ότι η ζωή έχει έναν Άλλον μπροστά στον οποίο
λογοδοτούμε. Αυτό «κρατά» την κοινότητα ακέραιη όταν όλα γύρω αλλάζουν.
- Διαθήκη και κοινός λόγος. Ο
νόμος/διαθήκη στο Σινά δεν είναι «κόντρα» στην ελευθερία· είναι η κοινή
γλώσσα που επιτρέπει σε ελεύθερους ανθρώπους να ζουν μαζί. Σε σχολικό
περιβάλλον, αυτό μεταφράζεται σε καθαρά συμφωνημένα πλαίσια:
κανόνες που γίνονται κουλτούρα, όχι πινακίδα στον τοίχο.
- Μεσιτεία και ευθύνη. Στο Σινά
υπάρχει μεσίτης (ο Μωυσής). Σήμερα, με ευαγγελικό τρόπο, ο μεσίτης είναι
και λειτουργία: ο/η εκπαιδευτικός, ο/η προϊστάμενος/η, ο/η εμψυχωτής/τρια
που «κρατά» κοινότητες όρθιες. Δεν αντικαθιστούν τον Θεό — διακονούν
τη συνάντηση.
Χωρίς αυτά, τα «κύματα» καταλήγουν ρομαντική
περιπέτεια χωρίς πυξίδα.
Τι
χρειαζόμαστε από τα κύματα
- Κίνηση προς την απέναντι όχθη. Η ζωή
του σχολείου, της ενορίας, της οικογένειας κινδυνεύει να γίνει αυτάρκες
νησί. Η θεολογία των κυμάτων καλεί να «λύσουμε κάβους»: συνεργασίες,
διαπολιτισμικές συναντήσεις, άνοιγμα της τάξης στην κοινότητα, υπηρεσία.
- Εκπαίδευση της εμπιστοσύνης. Η πίστη
δεν είναι μόνο «γνώση», είναι σχέση. Ο Πέτρος μαθαίνει περπατώντας
— και βουλιάζοντας. Η εκπαίδευση χρειάζεται χώρο για ασφαλές ρίσκο:
να δοκιμάσεις, να κάνεις λάθος, να ξανασηκωθείς.
- Αντιμετώπιση του φόβου. Ο φόβος
είναι πραγματικός: για την αποτυχία, την κριτική, την απώλεια ελέγχου. Ο
Χριστός δεν τον εξευγενίζει: τον συναντά μέσα στην τρικυμία. Η
θεολογία των κυμάτων δεν λέει «μη φοβάσαι ποτέ»· λέει «μην αφήσεις τον
φόβο να ορίσει τη φορά σου».
Χωρίς αυτά, το «Σινά» μας γίνεται δόγμα χωρίς
ζωή.
Σύνθεση:
καρίνα & ιστός (Σινά) — πλεύση & προορισμός (κύματα)
Η σύνθεση που προτείνεται μπορεί να ειπωθεί απλά:
το Σινά είναι η καρίνα και ο ιστός μας, τα κύματα είναι η πλεύση και ο
προορισμός μας. Αν κρατήσουμε μόνο το Σινά, θα απολαύσουμε ασφάλεια αλλά θα
μείνουμε ακίνητοι· αν κρατήσουμε μόνο τα κύματα, θα έχουμε κίνηση αλλά θα
κινδυνεύσουμε να χαθούμε χωρίς προσανατολισμό. Η χριστιανική σοφία επιμένει στη
σύζευξη: ο Θεός αποκαλύπτεται για να μας κινήσει, μας θεσμίζει για να μας
στείλει, μας αγκυροβολεί για να ταξιδέψουμε. Το Σινά δεν ακυρώνει το πέλαγος·
το καθιστά δυνατό.
·
Από αυτή τη σύζευξη απορρέουν και οι πρακτικές
συνέπειες για τον/την εκπαιδευτικό. Πρώτα, αντί για μία άψυχη λίστα
απαγορεύσεων, συν-διαμορφώνουμε με τους μαθητές μια «διαθήκη» τάξης: ένα
σύντομο συμβόλαιο που δεν ορίζει μόνο τι δεν επιτρέπεται, αλλά κυρίως τι
αξίζει—τον σεβασμό στον χρόνο, στον λόγο, στη σιωπή, στο πρόσωπο. Είναι το
μικρό μας Σινά, λίγες και σαφείς δεσμεύσεις με νόημα που στηρίζουν την
κοινότητα μάθησης. Δεύτερον, καλλιεργούμε μια λειτουργική παιδαγωγία: μικρές
τελετές αρχής και τέλους, σύντομες στιγμές σιωπής, συμβολικές πράξεις μνήμης
και ευγνωμοσύνης. Δεν «θρησκειοποιούμε» την τάξη· δημιουργούμε χώρο για το
σημαντικό. Τρίτον, αποφασίζουμε συνειδητά την έξοδο από το νησί μας: μία φορά
τον μήνα, λύνουμε κάβους και πλέουμε «στην απέναντι όχθη» με συνεργασίες
ανάμεσα σε τμήματα ή σχολεία, με συναντήσεις με φορείς, με υπαίθρια μαθήματα,
με δράσεις υπηρεσίας· έτσι το σχολείο γίνεται πλοίο ανοιχτής πλώρης. Τέταρτον,
οργανώνουμε ασφαλή ρίσκα και αναστοχασμό: ο μαθητής και ο εκπαιδευτικός δοκιμάζουν
κάτι νέο εντός συμφωνημένων πλαισίων, λαμβάνουν συγκεκριμένη ανατροφοδότηση και
μαθαίνουν από κάθε «βούλιαγμα» χωρίς τιμωρία—το θάρρος γίνεται μαθησιακή
δεξιότητα. Τέλος, θεσπίζουμε μεσιτεία ως mentoring: κάθε νέος/νέα εκπαιδευτικός
συνοδεύεται από μέντορα που δεν ελέγχει αλλά συναντά, μεταφράζοντας το Σινά—τις
αρχές και το ήθος—στην καθημερινότητα των κυμάτων.
·
Στο επίπεδο της σχολικής μονάδας, η θεολογία που
προτείνουμε οφείλει να γράφει πολιτικές. Το όραμα χρειάζεται να χωράει ρητά την
απέναντι όχθη: εξωστρέφεια, συμμαχίες, κοινωνική ευθύνη, πόρτες που ανοίγουν.
Αυτό σημαίνει μικρά και μετρήσιμα βήματα, όχι γενικόλογα ευχολόγια· το ταξίδι
καταγράφεται σε χάρτη, με ενδιάμεσους προορισμούς. Παράλληλα, καλλιεργούμε
κουλτούρα φιλοξενίας: ο «ξένος»—μαθητής, εκπαιδευτικός, γονέας—συναντά
διαδικασίες υποδοχής, όχι τοίχους. Η φιλοξενία, σε αυτή τη λογική, λειτουργεί
ως η λειτουργία των κυμάτων: το σχολείο δεν κλείνεται στον εαυτό του, αλλά
προσκαλεί και συνομιλεί. Επειδή όμως τρικυμίες θα υπάρξουν, χρειαζόμαστε
ανθεκτικότητα: ένα πλάνο κακοκαιρίας με σαφή πρωτόκολλα επικοινωνίας,
ορισμένους ρόλους και κύκλους στήριξης, ώστε η τόλμη να μην εκφυλίζεται σε
απερισκεψία. Και, τέλος, αξιολόγηση με νόημα: μετράμε αυτό που ελπίζουμε· αν
ελπίζουμε σε πρόοδο και ένταξη, τότε οι μετρήσεις μας πρέπει να καταγράφουν
διαδρομές και όχι μόνο στιγμιότυπα. Διαφορετικά, το Σινά μένει σελίδα και δεν
γίνεται παιδαγωγία.
·
Στο προσωπικό πεδίο, η ίδια λογική μεταφράζεται
σε μικρές, σταθερές ασκήσεις πλεύσης. Η ημερήσια «μνήμη Σινά» μπορεί να είναι
ένα λεπτό σιωπής πριν από την εργασία—ένα «Ενώπιόν Σου» που μετατοπίζει απαλά
τη στάση μας από την αδράνεια στην επίγνωση. Το εβδομαδιαίο «βήμα στο νερό» ας
είναι ένα μικρό ρίσκο αγάπης: ένα τηλεφώνημα που αποφεύγαμε, μία πρόσκληση σε
διάλογο, μία επίσκεψη που αναβάλλαμε. Η καταγραφή του φόβου μάς βοηθά να του
δώσουμε όνομα· ο φοβος που ονομάζεται παύει να κυβερνά. Και ένας μικρός κύκλος
υποστήριξης—δύο ή τρία πρόσωπα με τα οποία μοιραζόμαστε αλήθεια και
προσευχή—μας θυμίζει ότι στα κύματα κανείς δεν ταξιδεύει μόνος.
·
Όλα τα παραπάνω συγκλίνουν στο ίδιο σημείο: η
σύζευξη του Σινά και των κυμάτων δεν είναι σχήμα λόγου αλλά μέθοδος ζωής και
μάθησης. Η αποκαλυπτική ρίζα μάς δίνει κατεύθυνση, η μαθητική πορεία μάς
εκπαιδεύει στην εμπιστοσύνη· το ένα χωρίς το άλλο κουράζει ή εκτροχιάζει. Όταν
το σχολείο μας γίνεται τόπος όπου η «διαθήκη» της τάξης προστατεύει την
αξιοπρέπεια και την κοινότητα, όπου η λειτουργική παιδαγωγία αφήνει χώρο στο
ουσιώδες, όπου η έξοδος προς την απέναντι όχθη είναι προγραμματισμένη συνήθεια
και όχι σπάνια εξαίρεση, όπου το ασφαλές ρίσκο συνοδεύεται από ώριμο
αναστοχασμό, και όπου το mentoring στηρίζει αληθινά τους νεοεισερχόμενους, τότε
η εικόνα του πλοίου με ανοιχτή πλώρη παύει να είναι μεταφορά και γίνεται πράξη.
Και όταν η σχολική μονάδα θεσμοθετεί εξωστρέφεια, φιλοξενία, ανθεκτικότητα και
αξιολόγηση που αποτυπώνει πρόοδο, τότε το όραμα αποκτά σώμα, ο άνεμος βρίσκει
ιστία και η πορεία μας δεν εξαρτάται πια από τη διάθεση της στιγμής.
·
Έτσι, το Σινά δεν θα το κρατάμε μόνο ως
ανάγνωσμα, ούτε τα κύματα μόνο ως ποίημα. Θα τα ζούμε μαζί: καρίνα και ιστός
για να σταθούμε, πλεύση και προορισμός για να προχωρήσουμε. Και κάθε μικρή μας
«αναχώρηση»—στην τάξη, στη σχολική πολιτική, στη προσωπική ζωή—θα επιβεβαιώνει
ότι η αποστολή δεν είναι να διαλέξουμε ανάμεσα στην ασφάλεια και την κίνηση,
αλλά να ταξιδεύουμε με ασφάλεια επειδή έχουμε κατεύθυνση.
«Ωραία λόγια»
ή εφαρμόσιμη πρόταση;
Ας είμαστε ειλικρινείς: συχνά τέτοιες προτάσεις
καταλήγουν στην κατηγορία «ωραίος λόγος, μη εφαρμόσιμος». Εδώ βρίσκεται το
μεγάλο στοίχημα. Μια θεολογία που δεν γίνεται σχέδιο (με ρόλους,
χρονοδιάγραμμα, δείκτες) παραμένει σελίδα. Η πρόσκληση του κειμένου είναι συγκεκριμένη:
να δοκιμάσουμε έναν πιλοτικό κύκλο 100 ημερών σε σχολική κοινότητα — με
συμβόλαιο τάξης (Σινά), εξόδους «στην απέναντι όχθη» (κύματα), κύκλους
mentoring (μεσιτεία), πλάνο κακοκαιρίας (ανθεκτικότητα) και αξιολόγηση που
μετρά την πρόοδο των πιο ευάλωτων μαθητών. Να το μετρήσουμε. Να δούμε τι
άλλαξε.
Αν το κάνουμε, τότε το Σινά θα πάψει να είναι
μόνο ανάγνωσμα, και τα κύματα θα πάψουν να είναι μόνο ποίημα. Θα γίνουν πράξη
που διδάσκει.
Ένα προσωπικό
κλείσιμο
Ως εκπαιδευτικός, με συγκινεί και με πείθει η
«θεολογία των νησιών/κυμάτων». Γιατί δεν χαρίζεται στον ρομαντισμό: ξέρει καλά
το σκοτάδι, τον άνεμο, την κούραση. Αλλά δεν παραδίδει το τιμόνι στον φόβο. Και
την ίδια στιγμή, ξέρω ότι χωρίς τη μνήμη του Σινά — χωρίς το ιερό, τη διαθήκη,
την κοινή γλώσσα — οι πιο όμορφες προθέσεις εκφυλίζονται. Θέλω και τα δύο:
την καρίνα που αντέχει και την τόλμη να βγω από το καράβι όταν ο Χριστός λέει
«έλα».
Αν αυτό το άρθρο σε βρήκε «στο λιμάνι», εύχομαι
να σου δώσει κουράγιο να λύσεις κάβους. Κι αν σε βρήκε «σε θάλασσα ταραγμένη»,
εύχομαι να θυμηθείς ότι δεν είναι δυσκολότερο στον Ουράνιο Πατέρα να θρέψει
πολλούς παρά λίγους — και ότι το χέρι που κρατά τον Πέτρο είναι ακόμη
απλωμένο.
Ελα, λοιπόν, στην απέναντι όχθη. Όχι
μόνος· μαζί.
Θωμάς Μαμνιόγλου, Θεολόγος.
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου